post@grstrom.no Man - fre 8 - 16

– At vi skulle få så mange fornøyde kunder på så kort tid gjør oss stolte og ydmyke, sier gründeren bak Grønn Strøm. Her deler han sine erfaringer fra det første året.

Selv om mange gründerbedrifter sliter med å overleve det første året, er det alltid noen som treffer planken på første forsøk. Det relativt ferske elektrofirmaet Grønn Strøm er et godt eksempel:

I løpet av sitt første leveår har de allerede rukket å gå fra to til fem faste ansatte, og den sjette medarbeideren starter etter sommerferien. Og det ser ikke ut til at det stopper der heller: Pågangen er nemlig så stor at de allerede har startet jakten etter enda flere selvgående elektrikere.

Spørsmålet er derfor hva de har gjort riktig, og om det er noe andre kan lære av.

1. Tydelig fokus – riktig timing.

– Noe av det smarteste vi gjorde da vi startet i 2018 var at vi hadde noen helt enkle og tydelige kjøreregler for hva vi ville jobbe med, og hvordan vi ville jobbe, sier Anders Rekdal – daglig leder i Grønn Strøm
– Det første gikk på at vi ville gjøre mer enn «bare å montere stikkontakter». Vi gjør selvsagt det også, det skulle bare mangle. Det som får oss til å tenne er imidlertid de oppdragene der vi kan gjøre en forskjell og forenkle kundens hverdag. Som et resultat av dette, ble det derfor helt naturlig for oss å prioritere å bli eksperter på smarthusløsninger, sier Rekdal.

Det er mange som kan montere utstyr. Kunsten er å få utstyret til å snakke sammen.
Det er mange som kan montere utstyr. Kunsten er å få utstyret til å snakke sammen.

– I tillegg indikerer jo navnet Grønn Strøm at vi er opptatt av å bruke produkter og finne løsninger som reduserer strømforbruket. At CO2-avtrykket reduseres både hos oss og hos kundene, er altså vårt bidrag til å bevare miljøet og verne om en grønnere fremtid.

– Så kan man selvsagt si at vi hadde flaks med både timing og firmanavn, siden vi startet i en tid hvor miljøet er i fokus. Og ja, det er nok riktig. Vårt klare fokus gjør det likevel lettere å velge de riktige oppdragene, slik at vi kan gi kundene råd vi vet de vil bli fornøyd med, også i fremtiden, presiserer Rekdal.

2. Ingen liker sure overraskelser

– Vi har jo registrert at mange aktører selger seg inn med lave priser, for så å øke prisen underveis. Målet vårt er derfor å gi en realistisk pris på oppdragene vi konkurrerer om, slik at ingen føler seg lurt når regningen presenteres.

– Det at vi vet hva gode løsninger krever og setter prisen deretter, har helt sikkert kostet oss noen oppdrag. På sikt tror vi likevel at det er det som vil gi mest fornøyde kunder, og fornøyde kunder kommer ikke bare tilbake – de skryter også til andre.

– Dette er en lærdom vi også har tatt med oss når det gjelder samarbeidspartnere. Det å velge aktører vi vet holder det de lover, er derfor viktig for oss – både når det gjelder produktene og løsningene vi tilbyr, men også på tjenestene vi selv kjøper, sier Rekdal.

Grønn Strøm er en godkjent lærlingbedrift, og med kurs i Xcomfort og programmering har elektrolærling Marcus Prøven vært med på å ferdigstille flere smarthus.
Grønn Strøm er en godkjent lærlingbedrift, og med kurs i Xcomfort og programmering har elektrolærling Marcus Prøven vært med på å ferdigstille flere smarthus.

3. Bruk eksperter: Sett bort det andre kan gjøre bedre

– Da vi startet opp var det selvsagt helt obligatorisk at firmaet fikk en nettside, slik at vi ble synlige på digitale flater. Selv har vi likevel nok å gjøre med å drive butikken. Dermed var det enkelt å bestemme seg for at dette var en jobb vi ville sette ut, i stedet for å knote med selv.

– Utfordringen var selvsagt å finne noen som kunne levere det vi ville ha, til avtalt tid, og til en pris vi kunne leve med, og her er det godt å si at Plan Media har levert varene, sier Rekdal.

– Det hele startet med at vi så en annonse for dem hos Elektrounion, og så tok vi ganske enkelt kontakt. Deretter gikk vi gjennom en del av de nettsidene de hadde laget tidligere, forklarte hva vi likte, og ga så innspill på hva som var viktig for oss.

– Som nystartet bedrift var det viktig at de tilbød utviklingen av nettsiden til en fast pris. I praksis betalte vi vel halvparten halvveis, og resten av summen når nettsiden ble overlevert. Dermed fikk vi selv oppleve litt av den tryggheten vi selv ønsker å gi til våre kunder, og det var noe vi satte pris på, sier Rekdal.

TRENGER DU HJELP TIL Å LAGE NETTSIDE? KONTAKT PLAN MEDIA HER!

For å gi kundene en enklere hverdag har Grønn Strøm spesialisert seg på smarthus og energieffektive løsninger. Å lage nettsider og annonsekampanjer overlates til eksterne eksperter.
For å gi kundene en enklere hverdag har Grønn Strøm spesialisert seg på smarthus og energieffektive løsninger. Å lage nettsider og annonsekampanjer overlates til eksterne eksperter.

4. Velg noen som er der – når DU trenger det

– Ellers er det jo viktig å huske på at en firma-nettside aldri blir helt ferdig. En ting er at du kanskje har lyst til å gjøre noen små justeringer i etterkant, men i tillegg kommer det stadig nye behov eller noen nye produkter du har lyst til å vise fram. I en travel hverdag er det derfor viktig å ha en kjapp og effektiv dialog med de som har laget nettsiden, slik at endringer kan gjøres uten at taksameteret løper løpsk.

– Når du selv selger produkter som lar kunden styre alt med mobilen, er det fint at også vi kan bruke mobilen til gjøre våre egne nettsider bedre, sier Rekdal.

– I praksis pleier jeg bare sende over en skjermdump til Plan Media når jeg ser noe som bør endres, og så vet jeg at det blir fikset. Enkelt og greit altså, og det minner meg faktisk på at jeg snart vil gjøre «Om oss»-kapittelet på hjemmesiden enda tydeligere, blant annet med mer informasjon om våre ansatte, humrer Rekdal.

bildetekst

5. Velg annonsering som virker

– Som et nystartet firma var det naturligvis viktig for oss å sett. Via Plan Media har vi derfor også prøvd oss på litt Google-annonsering om solcellepaneler, sier Rekdal. Det ga faktisk så mange henvendelser at vi måtte sette kampanjen på vent etter kort tid.

– Det hjelper jo lite om kundene står i kø når kapasiteten hos våre samarbeidspartnere er sprengt. At annonseringen hadde effekt var det likevel ingen tvil om, så der får vi komme sterkere tilbake ved en senere anledning, avslutter Rekdal.

LYST TIL Å BLI SETT? KONTAKT PLAN MEDIA HER!

Trenger du en elbillader med stor kapasitet - og som enkelt kan styres fra smarthus- kontrolleren? Da har Grønn Strøm løsningen for deg.
Trenger du en elbillader med stor kapasitet - og som enkelt kan styres fra smarthus- kontrolleren? Da har Grønn Strøm løsningen for deg.

Grønn Strøm AS

Sandakerveien 24C Postboks 44 Torshov Telefon: 97 04 00 33 E-post: post@grstrom.no