Salgs- og leveringsbetingelser

  • Faktura betales netto pr 10-15-20-30 dager etter avtale.
  • Oppfølging av alle våre fakturaer er overlatt til Kredin.
  • Ved for sen betaling påløper 2 % forsinkelsesrente pr mnd mot næringsdrivende og lovregulert forsinkelsesrente mot private, samt purreomkostninger
  • Dersom arbeidet blir utført på timer med medgått materiell vil vi fakturere underveis i arbeidet(A-konto), det vil da bli fakturert fortløpende etter ca 20 timer utført arbeid.- Det faktureres for 500,- pr. oppmøte. Det beregnes vanlige timer ved innrigg/utrigg hvis ikke annet er avtalt.
  • Dersom arbeidet blir utført på fastpris vil vi fakturere underveis i arbeidet (A-konto).
  • Vi forbeholder oss eiendomsretten til alt levert materiell og utstyr inntil dette i sin helhet er betalt.
  • Vi gir ingen garanti eller reklamasjonsrett på produkter som ikke er levert av oss.
  • Det ytes ingen returrett på materiell som er avtalt, levert og montert. Med mindre det er feil på produktet og eller at funksjonen ikke er iht. avtale.
  • All retur av utstyr / materiell må foregå i original emballasje. Returkostnader til leverandør / grossist, dekkes i sin helhet av kunden. Returkostnader er uansett min 20 % av varens verdi.
  • Kommunikasjon med eksterne leverandører, som Hafslund, Telenor, UPC, Nextgentel etc. utføres kun etter avtale. Kostnader i forbindelse med dette, dekkes i sin helhet av kunden.
  • Kostnader til meldinger til plan og bygg, dekkes i sin helhet av kunden med et administrasjonspåslag på 15 %
  • Kostnader til prosjektering, bytte av målere, fra og tilkobling eller lignende arbeider fra Netteier, dekkes i sin helhet av kunden.
  • Kunder tilknyttet rabattavtaler, er pliktig til å oppgi info om det ved bestilling, og seneste før fakturering.
  • Rabattavtaler gjelder ikke ved tilbud med fastpris.
  • I tilfeller ved Force Majoure, uforutsette hendelser som krig, streik, eller andre store hendelser som er utenfor vår rekkevidde vil avtalt arbeid kunne flyttes.
  • Tilbudet er inkludert miljøgebyr.
  • Levering og fraktkostnader av varer er inkludert, dog begrenset til volumet i tilbudet med mindre annet er spesifisert.
  • Tilbudet er gyldig i 30 dager fra det er sendt fra oss.
  • Det forventes at området som det skal jobbes på, er frigjort fra materiell og at tunge gjenstander er flyttet. Dersom vi må bistå med flytting av f.eks kjøleskap, fryser, sofa ol. er kunden selv ansvarlig for eventuelle skader som måtte oppstå på gulv, vegg eller gjenstand.
  • Ved sykdom ber vi om at dere informerer oss så snart som mulig slik at vi kan avtale arbeid en annen dag.
  • Ved avbestilling fra kunden nærmere enn 24 t vil kunden faktureres for 1,5 times arbeid.
  • Ved arbeider på eksisterende smarthus-anlegg som vi ikke har satt opp, kan komponenter falle ut dersom ikke alle forbindelser er kalkulert og godkjent fra tidligere. Dersom dette oppstår, kan det medføre ekstra kostnader for rekonfigurering av komponenter/oppsett. Kostander og tid dette medfører dekkes i sin helhet av kunden.
  • Minste fakturerbare pris er 2250,- eks mva.
  • Vi tar forbehold om trykk-, skrive- og systemfeil, og vi kontakter deg hvis bestillingen din må rettes på grunn av feil pris.

Hvis annet ikke er avtalt forutsettes følgende

  • Eksisterende jording i bygget kan benyttes.
  • At det er plass til vern og annet utstyr i tavler og skap.
  • At eksisterende sikringer eller hovedsikringer har kapasitet til å dekke det økte effektbehovet.
  • At eksisterende føringsveier og røranlegg kan benyttes og at rør ikke er tette.
  • At alle skjulte koblingspunkter er synlige (ikke skjult av fliser, skap, nedforet himling etc.)
  • Vi gjør for ordens skyld oppmerksom på at nye automatsikringer løser ut på den fastsatte belastningsgrense. Gamle skrusikringer kan i enkelte tilfeller tåle en overlast på inntil 30-40% før den løser ut.
  • Kostnader til høydeassistanse, lift etc. er ikke medtatt i våre tilbud.
  • Feilsøking på forbigående jordfeil, som følge av at jordfeilbryter/vern, løser ut. Er ikke medtatt i våre tilbud.
  • Arbeidene er forutsatt utført i vår normale arbeidstid 07.00-16.00, mandag-fredag. Gjelder ikke helligdager. Arbeider utover dette regnes som overtid. 50% fra 16.00-20.00 og 100% fra 20.00, overtid må avklares mellom kunde og montør.
  • Bygningsmessige arbeider, hulltaking over 50 mm, slissing og etterflikk er ikke medtatt i våre kostnader med mindre det er spesifisert.

Dokumentasjon

Vi informerer om at det vil bli utført lovpålagt dokumentasjon på alle jobber og
dette vil bli fakturert i form av timer (minimum 1 time).
Denne dokumentasjonen blir automatisk sendt til Boligmappa.no
dersom du er korrekt registrert.
Dokumentasjonen følger også med faktura slik at du selv kan laste
opp eller lagre den slik du selv ønsker.
  • Samsvarserklæring – sier at installasjonen er utført i henhold til gjeldende forskrifter.
  • Risikovurdering – for å sikre at anlegget er trygt og sikkert.
  • Sluttkontroll – sier at montøren har kontrollert anlegget etter utført arbeid og bekrefter at anlegget fungerer som det skal.

Særskilte tilegg og bestemmelser for solceller

  • Ved bestilling av solcelleanlegg vil 30% av matrial kostnaden bli fakturert. Ved levering av materiellet på avtalt lokasjon vil de resterende 70% av matrial kostnaden bli fakturert.
  • Ved bestilling av skaffevarer vil 70% av matrial kostnaden bli fakturert. Ved levering av materiellet på avtalt lokasjon vil de resterende 30% av matrial kostnaden bli fakturert.
  • Solcelleanlegg vil bli prosjektert ut i fra satelittmål dersom ikke annet er oppgitt fra kunden. Satelittmål kan gjøre at vi ikke ser, piper ol. og nøykatig plassering av disse. Det er kundens ansvar å kontrollmåle tilgjengelig areal hvor solcelleanlegget skal etableres. Ved en bestilling bekrefter kjøper at bestilte solcelleanlegg passer til takflaten i henhold til oversendt underlag. Grønn Strøm AS er behjelpelig med endringer i prosjektets design, men dekker ikke kostnader for endringene og evt. frakt som følge av feil mål.
  • Stillas og frakt er ikke inkludert i tilbudet med mindre annet er avtalt.
  • Grønn Strøm AS tar forbehold om rett til å regulere prisene uten varsel, dersom det oppstår endringer i innkjøpspriser, valutakurser, toll og avgifter eller lignende i tiden mellom bestilling og levering.
  • Grønn Strøm AS tar forbehold om tilgjengelighet på tilbudt solcellepanel ved bestilling. Endring av fabrikat eller type kan forekomme.
  • Kunden har selv ansvaret for at taket er egnet for solceller med tanke på tilstand, alder og bæreevne.
  • Grønn Strøm tar forbehold om at det kan være elementer på vegger og tak som kan endre antall paneler eller utforming i forhold til prosjektering.
  • Lyd fra vekselretter som elektrisk støy, vifte og klikkelyder ved self-check er ok.
  • At det er nok kapasitet i tavlen for anleggets størrelse.
  • Dersom netteier må utvide eller gjøre endringer på sitt system så kan det komme kostnader til dette. Grønn Strøm AS tar ikke denne kostnaden.
  • Dersom solcelleanlegget er søknadspliktig eller det er behov for å sende andre søknader annet enn til netteier, vil det komme tilleggskostnader for å utarbeide slike søknader.
  • Grønn Strøm har ikke garanti for oppetid på anlegg dersom feilen kommer som følge av problemer fra forsyningsnettet og/eller jordfeil i installasjonen for øvrig, eller andre ytre forhold som gjør at inverter ikke starter produksjon.
  • Grønn Strøm sender søknad til netteier så fort det lar seg gjøre, økonomiske tap for kunden på grunn av lang behandlingstid hos netteier dekkes ikke av Grønn Strøm.
  • Taket er rengjort/spylt før montering, hvis ikke er dette arbeider som utføres på medgåtte timer og materiell.
  • Enkelte kommuner krever søknad om fasadeendring. Det er kunden som er ansvarlig for at dette er i orden før oppstart av solcellemonteringen.


Bestilling av kun solcellematriell

  • Frakt bregenes etter bestilling og faktureres før varene sendes, Når betaling av fraktfaktura er gjennomført sendes varene i sin helhet og faktureres med mindre annet er avtalt.
  • Grønn Strøm AS fraskriver seg ansvaret for skader som påføres under frakt eller skader som oppstår hos kunden. Kunden overtar risiko for varene når kunden eller kundens representant har fått levert varene.
  • Grønn Strøm AS er kun ansvarlig for produktenes produkt garanti. Eventuelle brukerfeil, monteringsfeil og skader som oppstår etter sending er kundens ansvar å sende klage til rikitg 3.part (eks fraktselskap eller utførende montør)
  • Eventuelt overskytende matriell taes ikke i retur.
  • Det vil være behov for å plass tilpasse kabel fra solcellematrisen på tak og ned til sikkerhets bryter/Inverter. For dette trengs en spesial presstang for å klemme på MC4 Kontaktene til solcellekabelen, dette følger ikke med leveringe og må kjøpes separat.
  • Ved retur må fakturanr, årsak og dato oppgis. Varen må være i original stand og i originalemballasje uten skader. Skyldes feilen Grønn Strøm AS, skal leverandøren stå for returfrakt. Skyldes returen kjøpers feil, skal kjøper selv dekke returfrakt og det belastes returomkostninger på 20%. Retur av defekt produkt erstattes med nye produkter.
  • Dersom intet annet er avtalt dekkes nytt produkt ved feil på produkt. Grønn Strøm AS tar ikke ansvar for merkostnader installatør eller installatørens kunde måtte ha for feilen, utskifting av komponenter eller manglende produksjon som følge av feil på produktet. Dersom Grønn Strøm AS kompenseres av produsent, vil denne videreføres til installatør.
  • Tilbudt utstyr kan bare prosjekteres og installeres av installasjonsbedrift registrert i Elvirksomhetsregisteret.


Sist revidert 09.01.2023